Dag 5 (19 mei 2013)

Na het opstaan bleek het buiten weer alleraardigst weer. We wisten al wel dat het niet erg warm zou zijn,  omdat we gisteren hadden ontdekt dat Bend op 1100 meter hoogte is gelegen. Volgens het internetweer kon er wel een buitje vallen en we besloten maar te zien wat er onderweg te doen was. Waarschijnlijk zullen de geplande berggezichten niet echt mogelijk zijn, maar er is altijd genoeg te zien. Ook deze keer was het ontbijt inclusief en we genoten er weer van. Na weer het nodige geskype en zo, vertrokken we om 9:30 uur richting Olympia in de staat Washington. Dit was tevens onze laatste tussenstop voordat we bij onze Canadees Nederlandse  familie zouden arriveren. Nadat we goed en wel vertrokken waren, stopten we al weer om een mooi vergezicht te fotograferen. Het bleek de bergroep de Sisters te zijn bestaande uit de North,South en Broken Sister.

Hierna reden we al vrij snel door het gelijknamige plaatsje Sisters. Het was een alleraardigs dorpje dat volledig in 19 eeuw stijl was gebouwd.  Er waren kleine winkeltjes met leuke veranda’s.

Toen we verder reden, ging de weg steeds verder naar boven en we kwamen in het Dechutes National Forest terecht. Doordat we op 1600 meter hoogte waren beland, was de bewolking laag en nat. Het regende dus heftig. Enig zicht op Mount Washington konden we dus wel vergeten. Even later stopte het weer met regenen en belandden we in het Willemette National Forest. Deze weg was toch echt weer super mooi. Wel weer een met miljoen bomen, maar toch. Even later staken we een meer over dat een stuwmeer bleek te zijn. Hier stopte we ook even om een paar mooie foto’s te maken. In het meer bleken diverse bootjes aangemeerd te zijn, welke werden aangevoerd door pickups met trailers.

De locale bevolking gebruikte dit meer dus als een super visplek en het was overduidelijk weekend. Na de nodige foto’s en koekjes gingen we weer op weg. Nu stopten we weer bij het begin van het meer wawar de stuwdam lag. Het leek erop dat de engineering van  Amerikaanse leger iets met de stuw te maken heeft. Maar wat precies is ons niet echt duidelijk geworden. Op de stuw was speciaal voor visser een soort wandelpad aangelegd van waar af visliefhebbers hun hengel konden uitgooien. Zo te zien werd dat dus ook in grote getale gedaan.

Na kort van het schouwspel genoten te hebben liepen we weer terug naar de auto. Al lopend op de dam kwam ons een camper tegemoet van het formaat stadsbus. Verbazing was echter groot dat achter de camper een full size 6 liter pickup truck als aanhanger hing. Het was een hillarisch gezicht, je moet maar bang zijn dat je niet mobiel genoeg bent als je gaat kamperen. We denken in ieder geval dat de gehele tuin meeslepen ook wel mogelijk moet zijn 😉

Toen we weer op weg waren bleek de camper niet echt een uitzondering. Tot twee maal toe zijn we nog ingehaald door een gelijksoortige combinatie. Hierbij was de pickup welliswaar kleiner dan het exemplaar op de dam maar toch. Na enige tijd verlieten we de bossen en reden richting Portland. Hier had we een korte stop gepland in het voorstadje Tigard. We hadden geplan om hier belastingvrij (Oregon=No Sales Tax) een iPad kopen. Dit op verzoek van een of andere schoonzus :-). Vlieg je daar notabene de halve wereld voor over ;-). Toen dit klusje geklaard was, kon de laatste rit naar Olympia aangevangen worden. Om precies 16:30 uur, en na 520 km, kwamen we bij ons hotel aan. Het bleek een mooi hotel te zijn en de kamer nog mooier. We kregen namelijk een erg groot exemplaar waar een complete schoolklas in gehuisvest kon worden. Na meten bleek de zaal 12×4 meter te bedragen met daarbij 3 meter plafondhoogte. Grappig toch dat af en toe er toch weer een bijzonder verrassing zit tussen al die hotelkamers.

Toen werd het tijd avondeten te plannen. We besloten om 18:30 uur te gaan eten en (O)pa mocht kiezen waar. Nu waren we slechts 4 dagen in de USA en hij had al een top 10 gemaakt. Het werd dus weer de Applebees en in slechts korte tijd is hij omgetoverd van een echte Hollander in een Donut en Fried Chicken etende Amerikaan :-).

Na het eten heeft (O)pa wat het nieuws en RTLgemist zitten kijken en ik heb, zoals gewoonlijk, de weblog in elkaar gesleuteld. Zoals gezegd gaan we morgen naar onze familie in Canada en rijden eerst naar het Amerkiaanse Port Townsend. Onderweg pikken we dan een stukje Olympic National Park mee. Vandaaruit gaan we varen naar Coupville en rijden verder naar de Canadese grens. Hierna zal het slechts 6 km rijden zijn voordat we bij het huis van onze familie zullen arriveren.