Dag 3 (17 mei 2013)

De dag begon net als de vorige dagen met vroeg opstaan. We gaan al een beetje aan de Amerikaanse tijd wennen, want het opstaan was al weer een half uurtje later. We zouden vandaag verder reizen en onderweg een tweetal geplande activiteiten gaan doen. We wilden dus wel lekker vroeg op pad zijn, dus snel naar het ontbijt. Het was helaas geen buffet, maar voor een paar dollar kregen we gebakken eieren met alles erop en eraan.

Na het ontbijt zijn we gaan inpakken en heeft (O)pa onze eigen weblog met gastberichten even doorgenomen. Hierna hebben we via Skype en Facetime het thuisfront weer op de hoogte gebracht. Om 9:00 uur werd het tijd voor vertrek en na een paar foto’s op de parkeerplaats gingen we op pad. Het weer was super en wolkenloos en we reden richting het noorden naar Redding. Ons eerste doel was om een wijngaard bezoeken om daar een rondleiding te krijgen. Onderweg viel ons op dat al het gras dat er groeide, uitgedroogd was. De heuvels hadden groene bomen maar het gras eronder gaf de heuvels een heel bijzonder aanzien.

Het leek wel of er een grote droogte heerste en dat is dus ook zo. In het voorjaar stopt de regen en het gras droogt uit. Dit duurt de gehele zomer, want dan regent het niet of nauwelijks meer. Voor groen gras moet je dus in de winter zijn en in de zomer is California dus de “Golden State”. Al snel arriveerden we in Napa Valley en waren de eerste wijngaarden link en rechts zichtbaar. We stopten even om de beginnende druiven van dichtbij te bekijken.

Snel hebben we even een paar foto’s gemaakt en zijn weer op weg gegaan. Om 11:30 uur precies kwamen we bij de Sterling Vineyards aan. Gelukkig hadden we thuis  een kortingsbon van hun eigen website gedownload en dat gaf toch maar mooi weer $10 korting. Dat doet onze Hollanders goed 🙂 We moesten eerst met een kabelbaan naar boven waar op een berg het wijnhuis was gevestigd. Eenmaal in de 4 persoons cabine bleek de eerste verrassing: de kabelbaan was van bekende Zwitserse! makelij. Die fabrikant hadden we vaker gezien op onze vele Zwitserland reizen. Eenmaal boven werden we verrast door een proeverij. We kregen een glas met logo van Sterkling Vineyard en een klein beetje witte wijn erin. Deze wijn had een geweldige smaak. Het glas mochten we behouden om verderop nogmaals ergens van te kunnen proeven. Na de fermentatie en uitleg liepen we richting de lagering. Alle wijn wordt hier op nieuwe eiken vaten gelagerd. Alleen de eenvoudigere wijnen worden op zeer grote vaten gelagerd.

Hierna konden we genieten van het uitzicht op de wijngaard en kregen we nog een Cabernet Sauvignon ter proeving aangeboden. Oei,oei das wat anders dan een flessie uit de supermarkt. Maar ja $30 per fles vonden we toch teveel van het goede. E.e.a. los van het feit dat alles ook nog eens in het vliegtuig naar Holland moest. We onthouden de smaak wel, zullen we maar zeggen ;-). Aan al het goede kwam een eind en we gingen weer in de kabelbaan naar beneden. We gingen nu richting Lassen Volcano National Park. We hadden gisteren nog op internet gekeken en het park was helaas maar voor een klein deel geopend. Pas eind mei, als alle sneeuw geruimd is en de wegen gerepareerd, gaat het park volledig open. Volgens de site konden we echter wel bij de eerste bezienswaardigheid komen en we besloten om dan toch maar het omweggetje te maken. Eerst moesten we door de heuvels en dorpen richting de highway. Diverse malen hebben we vele kilometerslange sinaasappelboomgaarden gezien. Erg indrukwekkend allemaal. Onderweg stopten we even om een broodje te kopen. Gezien de tijd aten we dit in de auto op. Vervolgens hebben we geruime tijd op de highway gezeten.

Om 15:00 uur gingen we via lokale wegen naar het National Park. Hier kwamen we uiteindelijk om 16:30 uur aan. De parkeerplaats was vrijwel leeg, maar het bezoekercentrum was nog open. Hier waren twee rangers aanwezig. Snel hebben we nog even gekeken of er souvenirmagneten voor de kinderen te koop waren. Helaas bleek dit niet het geval. Daar de weg vanaf het centrum afgesloten was, vroegen we hoe ver we moesten lopen om het eerste punt te bereiken. Ongeveer een mile, berg op, kregen we te horen, en we kregen nog een NPS kaart ter verduidelijking mee. (O)pa gaf aan geen probleem met de wandeling te hebben en dus gingen we op weg. Eenmaal boven waren een aantal behoorlijk grote geiser-plekken actief.

Helaas was men de weg aan het repareren dus geheel natuurlijke foto’s hebben we niet kunnen maken. Na een half uurtje zijn we weer terug naar de auto gelopen. Vanaf hier moesten we nog 120 km rijden. Toen we bijna weer op de highway zaten, reden we door een dorpje. Hier hadden ze een Applebee restaurant en die stond ook op de planning voor vanavond. We besloten dit restaurant eerst aan te doen, want dan hoefden we vanavond niet meer uit het hotel. Hier hebben we weer lekker gegeten en (O)pa heeft na de maaltijd mij even op de foto gezet. Nu was er ook een bewijs dat ik er daadwerkelijk bij was.

We gingen nu het laatste stukje rijden en waren om 20:15 uur eindelijk in het hotel. Hier hebben we nog even wat geluierd en natuurlijk de weblog gemaakt. Morgen gaan we weer 500 km rijden om naar Bend, in de staat Oregon ,te gaan. Onderweg hopen we National Park Crater Lake te bezoeken.