Dag 11 (25 mei 2013)

Vandaag begon de laatste volle dag redelijk bewolkt en waaide enigzins. Kees en Wil waren heel vroeg opgestaan en waren al in de tuin bezig met hun geplande werkzaamheden. Wil zou het onkruid bij de blueberries bespuiten en Kees wilde het prieeel bij de vijver in de verf zetten. Het ontbijt was al weer voor ons klaar gezet en hebben hier weer lekker van genoten. Even later kwamen Wil en Kees binnen en werd er koffie gedronken. We bespraken de mogelijkheden van de dag, en een rit naar White Rock leek wel een goed plan. White Rock is een kleine plaats onder Vancouver en heeft gezien de ligging aan de kust vaker mooier en zoniger weer dan verder landinwaards. We pakten de spullen bij elkaar en vertrokken, nadat (O)pa even de grasmaaijer geprobeerd had.

Alle wegen in het agrarisch gebied zijn in logischeblokken verdeeld. Daarnaast hebben alle wegen  een volgnummer en op die manier weet je vrij snel waar je rijdt. Wij wilden de weg langs de Amerikaanse grens gaan rijden en deze heette 0 Avenue. We reden enige tijd naar het westen en het viel ons op, dat ondanks dat de bewaking bij de grensovergangen soms absurde vormen aanmeent, de overgang van de rest van de grens soms bestond uit een greppel of wat gras tussen twee identieke wegen.

Bewaken van een dergelijke grens is ook slecht te handhaven maar het is wel een opvallend verschil met de officiele grens overgang. Onderweg kwamen we zelfs een Amerikaans hotel “Smugglers-inn”” tegen met de voorzijde van het hotel naar de Canadese grens gericht. Naar verluid krijgen hier hotelgasten op verzoek een nachtkijker zodat vanuit de hotelkamer smokkelaars gadegeslagen kunnen worden die alleen maar over een grasveld hoeven te lopen.

De parallelweg was ongeveer 22 kilometer lang en uiteindelijk belande we in Surrey. In deze stad zat de bakker waar Wil haar brood altijd koopt. Wil had gevraagd een aantal broden mee te nemen omdat de bakker toch 1,5 km van White Rock was gelegen. We hadden het winkelcentrum snel gevonden en parkeerde daar de auto. Ook de bakker was snel gevonden en inderdaad het brood was voorradig. Na de aankoop  besloten we naar White Rock te lopen ipv te rijden. Een wandeling was na al dat lekkere eten van de hele week wel op zijn plaats. De weg liep eerst langzaam naar beneden maar later werd het steeds stijler.

De laatste meters werden met een lange trap afgelegd en we arriveerden aan de kust. Opvallend was dat inderdaad de zon hier volop scheen. (O)pa gaf aan dat hij op een lekker plekje op een bankje ging zitten en ik heb nog even de pier uit gelopen. Hier hebben we een cache gevonden.

Daarna moest natuurlijk een kort bezoek gebracht worden aan de “White Rock” steen waar ook een cache gelegen was.

Na de nodige foto’s hier en daar besloten weer terug te lopen.

Zo stijl als de heenweg was, was natuurlijk ook de terugweg. Maar dan is die natuurlijk net iest stijler voor het gevoel. Enfin we hebben gewoon tweemaal gepauzeerd en waren eigenlijk zo bij de auto terug. Hier hebben we nog even wat gegeten en gedronken. Omdat we ongeveer om 16:30 weer thuis zouden zijn we weer richting huis gegaan. We hebben weer een andere weg gereden als de heenweg en zagen onderweg de bewolking alweer dikker worden. Eenmaal aangekomen bij de familie brak een flinke bui los en we moesten rennen om droog binnen te komen. De bui duurde maar kort en de kippen liepen binnen de korste keren op het veld. s’Avonds hebben gezamelijk met een vriendin en de gasthuishuurder gegeten. Helaas kwam er die avond nog een bericht dat een kennis was overleden. We hebben echter wel de laatste avond met elkaar nog uitgebreid kunnen vullen. Morgen gaan we de koffers pakken om rond 10:00 te gaan vertrekken. Na nog wat bestellingen voor het thuisfront te hebben gekocht zullen we om 18:05 vanaf Seattle terugvliegen.